Dimarts 6/04/2010 Espai de construccions

Avui, després de les vacances de setmana santa, hem canviat d’espais a l’escola Eulàlia Bóta. Jo ja tenia molt clar quin espai volia triar: l’espai de construccions. Aquest espai el fa la Georgina que és la coordinadora d’Infantil de l’escola. Ja la vam conèixer el dia que va venir a la jornada de mestres i la veritat és que em va semblar una gran professional. Altres companyes també m’havien parlat molt bé d’ella i la veritat és que tenia ganes de compartir aquesta experiència amb ella. La veritat és que la meva intuïció no s’equivocava. Amb un dia he tingut prou per comprovar que la Georgina és una mestra fantàstica i que és un dels models que m’agradaria tenir de cara a la meva futura professió.

Avui, la Georgina ja m’ha advertit que seria un dia una mica especial i que la dinàmica dels espais aniria una mica més lenta que els altres dimarts. És el primer dia que els nens tornen a l’escola després de les vacances de Setmana Santa i tots tenen moltes ganes de veure a les seves mestres i compartir amb elles tot el que han fet aquests dies. De seguida ho he pogut comprovar: tots els nens de la classe de les estrelles de mar abraçaven i perseguien a la Georgina per explicar-li les seves anècdotes. La veritat és que m’ha semblat que els nens tenen una relació molt propera amb la seva mestra i que senten una gran estima i admiració envers ella. La veritat és que aquesta actitud de la Georgina de prioritzar aquesta estona de comunicació amb els infants en comptes d’organitzar els nens i fer-los canviar ràpidament d’aula per realitzar els espais. Crec que en aquestes situacions és fonamental ser una mestra flexible com la Georgina i saber adaptar-se a allò que els infants més necessiten en el moment. Després d’un període de vacances, els infants necessiten tornar a situar-se i per això és convenient que estiguin una estona amb la seva tutora fins que se sentin còmodes.

Un cop tots els infants han estat organitzats i amb les pinces col·locades, he anat a buscar als nens de P-5 i de P-3 per guiar-los fins a la classe de les estrelles de mar, que és on es fa l’espai de construccions. Abans de tot, la Georgina ha fet que tots ens asseguéssim en cercle i que ens presentéssim. Cada nen havia de dir el seu nom, de quina classe era i que havia fet a les vacances de setmana sant o com era la seva mona. Amb aquesta activitat, he observat com la Georgina afavoreix la comunicació i l’expressió oral entre els alumnes. Deixa que els alumnes intervinguin lliurement i parlin sense límits, que es facin preguntes entre ells i alhora ella també participa en les converses fent-los preguntes i mostrant molt interès i entusiasme en tot allò que expliquen els nens. A més, això afavoreix un clima distès i càlid que també contribueix a que tots els nens se sentin còmodes (tenint en compte que els nens no estan amb el seu grup-classe i que la majoria tampoc estan amb la seva mestra habitual).

Un cop ens hem presentat, la Georgina ha explicat als nens que entre tots repartiríem els jocs i les construccions i que ells mateixos podien triar la construcció que més els hi agradés. Hi ha construccions i jocs molt diversos: peces de lego, un domino, un tangram, el joc del parxís, una construcció per fer formes amb gomes, etc. M’ha sorprès veure com els nens s’han anat distribuint de forma lliure per l’aula i han triat l’activitat que més els venia de gust fer i quan es cansaven provaven una altra. La veritat és que he notat algunes diferències en la manera de jugar i d’enfocar el joc en relació a les edats. En general, els nens de P-5 ja saben jugar de forma més cooperativa i busquen als companys per tal de passar-s’ho millor i de donar més sentit al joc. Per exemple, hi havia un grup de nens de P-5 que s’ho han passat “pipa” jugant al joc de l’oca i que m’he fixat com tots respectaven les normes i regles del joc. També, he vist un grup de nens de P-4 i P-5 que estaven fent una ciutat de forma conjunta amb les peces del Lego. Els nens de P-3, en general, encara juguen de forma més individual: alguns jugaven al domino ells sols, o al tangram o feien construccions, etc. Tot i així, vull comentar que tot els nens han mostrat una molt bona relació entre ells, independentment de l’edat (no hi ha hagut cap conflicte i quan un nen més petit volia afegir-se a un altre grup, els nens més grans l’acceptaven sense cap problema i l’ajudaven i li feien de guia.

Per acabar, m’agradaria fer un comentari respecte a l’actuació de la Georgina durant el temps que els nens han estat a l’espai de construccions. El paper que ha assumit la Georgina a l’aula és el referent que m’agradaria seguir com a futura mestra quan realitzés espais/tallers/racons amb els nens. Deixa plena llibertat als nens per tal que juguin i s’organitzin com vulguin però alhora va passant pels diferents jocs i construccions i, a més d’observar els nens, participa i juga amb ells com si fos un més (sense assumir paper de mestra en aquest cas). A més, quans els nens s’apropen per ensenyar-li les seves construccions, sempre aprofita l’ocasió per elogiar la seva feina i per demostrar-los afecte.

En definitiva, crec que tant la Georgina, com tots els nens i nenes i jo mateixa hem passat una molt bona estona i hem après moltíssim avui a l’espai de construccions.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s

A <span>%d</span> blogueros les gusta esto: