Dijous 15/04/2010 “Tres caixes plenes d’art”

Avui els tres grups (2A, 2B i 2C) ens hem trobat a la sala de graus per assistir a la conferència de Lourdes Martín “Tres caixes plenes d’art”.

La Lourdes Martín és mestra d’educació infantil i li van concedir una llicència d’estudis que va dedicar a elaborar un projecte per acostar i treballar els artistes a les escoles. L’objectiu del seu projecte, en definitiva, ha estat fer un recull de propostes i recursos per als mestres d’educació infantil per treballar tres artistes propers (Tàpies, Miró i Picasso) en aquesta etapa.

Al principi, la Lourdes ens ha explicat en què consistia el seu projecte i com havia treballat cada artista. També ens ha fet molt d’èmfasi en el fet que el projecte pretén integrar les tres àrees del currículum d’educació infantil (descoberta d’un mateix i dels altres, descoberta de l’entorn i comunicació i llenguatges). Per tal d’aconseguir treballar els artistes des d’una proposta multidisciplinar, la Lourdes va triar una vessant concreta de cada artista que es pogués aprofitar amb els nens d’infantil. Tot aquest projecte ha quedat concretat en tres caixes (una per cada artista) plenes de diferents recursos i en un blog on s’explica en què consisteix el projecte.

Després d’aquesta explicació, la Lourdes ha anat obrint les tres caixes i ens ha anat explicant quins recursos contenien i com els podíem treballar amb els nens i nenes d’infantil. Ens ha explicat que el seu objectiu és que fossin materials pràctics i àgils per treballar amb nens i que també servissin com a suggeriments o idees per crear altres propostes. La caixa de Tàpies se centrava en les textures i l’entorn, la caixa de Picasso ens els sentiments i emocions i la caixa de Miró en els símbols i colors.  M’ha sorprès la gran quantitat de recursos que amagava cada capsa i la cura i la dedicació amb què la Lourdes els havia realitzat.

A la “Caixa de Tàpies” hi havia, per exemple: un sobret amb trossos de fusta de mides i textures diferents, quaderns per fer puzzles, una bossa amb retalls de robeta de textures diferents per endevinar de què es tractava, imatges de diferents moments de la vida de l’artista per ordenar-les cronològicament, etc.

 

A la “Caixa de Miró” hem trobat recursos per treballar els colors i els símbols, associacions de paraules amb objectes, identificar diferents figures en l’obra de l’artista.

A la “Caixa de Picasso” hem vist endevinalles, lletres amb velcro per construir petites frases, ulleres de colors, miralls…

A més, a cada capsa hi havia una titella (la Tapioca, la Miroia i la Picassia) que servien com a “mascota” o “protagonista” per treballar cada artista. La Lourdes ens ha explicat com era molt útil partir de la biografia de l’artista per tal d’apropar la seva obra als nens (així els nens poden fer deduccions sobre el que representa un quadre o sobre com es devia sentir l’artista quan el pintava, etc).

Al veure les capses, m’he adonat com a partir dels recursos que ofereixen es poden treballar totes les àrees i capacitats: la lectura i escriptura, les matemàtiques, la descoberta de l’entorn, l’anglès, potenciar la línia artística, treballar capacitats d’anàlisi, percepció, relació, d’interpretació, de sensibilitat… A més, tots els recursos són molt atractius pels infants i també molt pràctics per les mestres.

Tot i que la Lourdes ens ha explicat la dificultat d’expandir aquest projecte per les escoles, a mi m’ha semblat una conferència molt interessant i m’ha donat moltes idees que de ben segur posaré en pràctica en el meu futur com a mestra.

 

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s

A <span>%d</span> blogueros les gusta esto: