Dimarts 27/04/2010 Punts de vista

Avui hem començat la classe amb la dinàmica proposada per la Marta i la Soraya que tractava els tema dels diferents punts de vista. A partir de la lectura d’un fragment de “Nens de vidre”  han fet una proposta d’activitat que ens ha servit per adonar-nos com totes les persones veiem la realitat des del nostre punt de vista. Hem traslladat aquesta situació a l’etapa d’infantil i ens hem plantejat com actuar davant de situacions en les quals (tal i com li passa al Pau de “Nens de vidre”) veure la realitat des de diferents punts de vista pot crear conflictes.

Com a futures mestres, és molt important tenir en compte que a l’aula tindrem tants punts de vista com nens hi hagi i que hem de tenir la capacitat de conèixer el caràcter de cada nen i les seves particularitats (les seves aptituds, allò que li costa més o que li fa por, el seu entorn familiar, etc.) Conèixer bé als nostres alumnes ens permetrà posar-nos al seu lloc i entendre les seves actituds (tant si són positives com negatives) dins de l’aula. A més, també és molt important no homogeneïtzar els punts de vista ni les actituds dins de l’aula sinó intentar oferir una atenció el més individualitzada possible. Per exemple, és possible un nen un dia concret estigui més neguitós o trist i li costi més seguir el ritme de la classe perquè ha passat mala nit o perquè té problemes a casa. En aquest cas, la mestra ha de saber veure que potser aquell dia, aquest nen necessita una atenció més individualitzada i sentir-se una mica més protagonista (fent que aquell dia sigui l’ajudant de la mestra, buscant una estona per parlar amb ell a soles i donar-li carinyo, etc).

Un altre punt important que ha de treballar la mestra a l’aula és fomentar que els alumnes sàpiguen posar-se al lloc dels altres companys i així puguin entendre les seves reaccions. Intentar promoure aquesta actitud és molt important en aquestes edats (caracteritzades de forma general per l’egocentrisme) ja que afavoreix la comunicació entre ells i les habilitats socials. A més, el fet d’adoptar el punt de vista de l’altre també és molt útil a l’hora de tractar situacions conflictives a l’aula (fent reflexionar als nens com se sentirien ells si algú no els deixés jugar, o si algú els hagués insultat o fet sentir malament…)

Per últim, i no menys important, la mestra també ha de saber posar-se a la pell dels pares i entendre les seves inquietuds, les seves pors, per poder guiar-los i així afavorir una bona relació família-escola que repercutirà positivament en el desenvolupament de l’infant.

La segona part de la classe, l’hem dedicada a fer les cotutories. Ens hem tornat a ajuntar la Marina, l’Alexia, la Cristina i jo i hem compartit les nostres experiències durant les tres setmanes anteriors. L’Alexia i la Marina ens han explicat què han fet els nens de P-5 i P-4 durant els matins de dijous (com funcionen els tallers matemàtics a P-5, el projecte de l’eixample, com es van organitzar per fer l’àlbum del segon trimestre) i la Cristina i jo els hem explicat com funcionen els espais de plàstica i de construccions. A més, hem tingut la sort de què la Marina va ser una de les persones que va tenir l’oportunitat d’anar de Colònies amb els nens de l’Eulàlia Bóta i ens ha pogut explicar com va ser aquesta gran experiència. Les cotutories, a més d’ajudar-nos a acabar d’assimilar els continguts que hem treballat, també són molt útils perquè ens donen l’oportunitat d’escoltar altres punts de vista en relació a les experiències viscudes.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s

A <span>%d</span> blogueros les gusta esto: